Nieuwsbrief 1

 De GPR-score verder toegelicht 

Een GPR berekening (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn) is een methode om de duurzaamheid prestaties van een gebouw te beoordelen. Dit helpt bij het identificeren van verbeterpunten en het maken van weloverwogen keuzes tijdens het ontwerpproces. De berekening geeft een GPR score aan gebouwen op basis van verschillende criteria. 

Met een GPR berekening kan de duurzaamheidsprestaties van een gebouw nauwkeurig beoordeelt worden’ 

Voor elk thema van de GPR berekening wordt een rapportcijfer tussen 1 en 10 toegekend. Een score van 6 komt overeen met het niveau van het geldende Bouwbesluit. Een hogere score duidt op een betere duurzaamheidsprestatie. De berekening kijkt naar de volgende vijf belangrijke thema’s: 

  1. Energie: Dit omvat de energieprestaties van het gebouw zoals de energie-efficiëntie en het energieverbruik (onze score: 9,2). 
  2. Milieu: Hier wordt gekeken naar de milieubelasting van de gebruikte materialen en de impact op het milieu (onze score: 8,6) 
  3. Gezondheid: Dit thema beoordeelt de gezondheid en het welzijn van de gebruikers van het gebouw, bijvoorbeeld door te kijken naar luchtkwaliteit en daglichttoetreding (onze score: 9,5). 
  4. Gebruikskwaliteit: Dit betreft de functionaliteit en het comfort van het gebouw voor de gebruikers (onze score 8,8). 
  5. Toekomstwaarde: Dit thema kijkt naar de flexibiliteit en aanpasbaarheid van het gebouw voor toekomstig gebruik (onze score 8,7). 

We hebben gewonnen!

Vlak voor de uitslag van de aanbesteding vrijdag, 28 maart, was de spanning hoog opgelopen, in het huis van de secretaris en projectleider Frank Keizer. 

Hij had afgesproken met zichtzelf dat hij slechts elk kwartier zijn e-mail mocht checken. Na vele sudoku’s en potjes patience en rusteloze rondjes door de buurt kwam om even na één uur ’s middag de verwachte tekst in beeld: “u heeft een nieuw bericht op TenderNed” Nu kon de afgesproken procedure van start, een bericht in de bestuursapp aan Lex en Ton, meteen daarna bellen, Lex was al onderweg en Ton kwam er meteen aan. Christien zat al klaar bij de computer, Lex en Ton kwamen binnen, inloggen op TenderNed, bericht openen; een hele lap tekst, iedereen begon tegelijk te lezen, de spanning liep op en ineens begon Lex te roepen: “we hebben gewonnen, we hebben gewonnen! De kamer vulde zich met vreugde kreten, zo veel ontlading, zoveel vreugde. Christien belde meteen Wouter, één van de architecten, daar in Amsterdam zaten ze al klaar met de champagne die reeds tijdens het telefoongesprek open ging. In de groepsapp van de initiatiefleden werd het bericht verstuurd en de wachtlijstleden werden allemaal per e-mail op de hoogte gesteld. Na de eerste opwinding konden we ook de brief van de gemeente openen met daarin de officiële uitslag. 

Bouwvereniging Emma heeft met 96,63 punten gewonnen, bijna 22 punten meer dan nummer 2 (74,88 punten). Verdere analyse van de uitslag leert dat we met name op architectuur heel goed gescoord hebben (35 punten), terwijl nummer twee hier “slechts” 17 punten heeft gehaald. Zoals verwacht haalde we de maximale score voor de GPR-waarde (40) en de grondprijs (10). De verwachte maximale punten (10) op doorstroming bleken er in de praktijk maar 6,75 te zijn, toch ruim meer dan de tweede score op dit gebied (4,63). Al met al heeft de beoordelingscommissie onze inzending met een grote voorsprong als beste beoordeeld. 

De voorlopige gunning staat na 28 maart, 20 werkdagen open voor beroep. De termijn sluit officieel vrijdag 18 april om 17.00 uur. Dat beroep moet in de vorm van een kort geding tegen de gemeente Gooise Meren. Mocht er een kort geding komen dan zullen wij ons voegen bij de gemeente als partij in de procedure. Mocht er geen beroep worden aangetekend dan zal de uitslag 22 april definitief aan ons bekend gemaakt worden en kunnen wij de komende jaren aan de slag om De Spieghelhoek daadwerkelijk te gaan realiseren. 

Wanneer de definitieve gunning inderdaad 22 april bekend gemaakt wordt, zal het ontwerpteam na een kick-off bijeenkomst vanaf 12 mei aan de gang gaan. Ook zal dan het vleermuisonderzoek starten als eerste van de verschillende vooronderzoeken t.b.v. de procedure die moet leiden tot het wijzigen van het bestemmingsplan ter plaatse. Naast het flora en fauna onderzoek is dat o.a. een milieuonderzoek (incl. een bodem- en archeologisch onderzoek), een verkeers- en mobiliteitsstudiestudie en water- en klimaatonderzoeken. 

Ook zal ergens in mei een eerste bijeenkomst voor buurtbewoners georganiseerd worden. De doelstelling van deze eerste bijeenkomst is om ons voor te stellen en de buurt kennis te laten nemen van onze plannen. Ook zullen wij tijdens deze bijeenkomst informatie uit de buurt ophalen wat de omwonenden verwachten van het te organiseren participatieproces. Als eerste document zullen wij dan een (wettelijk verplicht) Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie (BLVC) plan gaan opstellen. 

Ook gaan wij kennis maken met de twee andere projecten aan de Slochterenlaan, dit is belangrijk omdat wij contractueel de verplichting hebben om hun BLVC-plannen te coördineren met dat van ons. 

Kortom er komt een drukke tijd op ons af, terwijl wij nu nog in stilte wachten op de definitieve gunning. 

Hoe nu verder?

Mocht er geen beroep aangetekend worden, dan zal na 22 april zo snel mogelijk met de gemeente een overleg worden georganiseerd over het verdere verloop. In relatie tot de gemeente staan ons twee dingen te doen: 

  1. Het tekenen van de Koop- Realisatie overeenkomst: 
  2. Het organiseren van een bijeenkomst met de buurtbewoners. 

Het tekenen van de overeenkomst is van direct belang voor de wachtlijstleden, na ondertekening, nu verwacht ergens in de week van 12 mei, worden de wachtlijstleden in volgorde van inschrijving uitgenodigd om officieel lid te worden. Voordat het zover is, zal het bestuur, wederom in volgorde van inschrijving, contact opnemen met de wachtlijstleden om de procedure van toetreding nader toe te lichten. In dit gesprek zal reeds een keuze voor een bouwnummer aan de orde komen, naast alle vereisten om daadwerkelijk lid te kunnen worden, zoals bijvoorbeeld de verklaring van financiële gegoedheid. 

Daarnaast is het bestuur nu reeds bezig om verschillende offertes uit te vragen ten behoeve van het aanstaande ontwerpproces. Naast de architect zullen straks een constructeur, een bouwfysica adviseur (isolatie en geluid), een installatieadviseur (o.a. klimaatbeheersing) en een brandveiligheidsexpert deel gaan uitmaken van het ontwerpteam.